Розвиток емоційного інтелекту
Емоційний інтелект (EI) – це здатність розуміти емоції і виявляти емпатію. Сюди належить уміння розпізнавати емоції, визнавати негативні і позитивні почуття, відокремлювати особисте сприйняття ситуацій від реальних фактів, вміння керувати своїми емоціями. Це здатність людини правильно і чутливо відчувати ситуацію, розуміти бажання оточуючих, бути стійким до стресу та впливу негативних емоцій.
Абревіатура EI – це позначення емоційного інтелекту, а EQ – позначення його коефіцієнта, тобто «коефіцієнта емоційності».
Про людину можна сказати, що вона є володарем високого емоційного інтелекту, якщо вона залишається урівноваженою у будь-якій ситуації та вміє взаємодіяти з емоціями оточуючих.
Але не можна сказати, що добре розвинений емоційний інтелект — запорука успіху. Інтелектуальні можливості також грають свою роль. Тільки тандем розвиненого інтелекту та емоційної чутливості допоможе досягти значних результатів.
Емоційний інтелект представляють у вигляді набору навичок чотирьох категорій:
- Здатність дохідливо спілкуватися з людьми, вміти уважно слухати, доносити свої думки та очікування до співрозмовників, вміти працювати у команді.
- Вміння проявити емпатію та почуватися у будь-якій компанії як «риба у воді».
- Знання себе — знання особистих недоліків та сильних сторін, адекватне їх сприйняття та вміння вибудовувати життєвий план на основі цього.
- Майстерність керувати своїми емоціями, не допускати їхнього деструктивного впливу на власне життя, уміння «підлаштовуватись» під середовище та зберігати тривалі стосунки з людьми.
В результаті емоційний інтелект – це повітряна подушка, яка в будь-якій ситуації утримає людину “на плаву”. Він допомагає максимально активізувати свої ресурси у разі кризової життєвої ситуації, налаштувати систему довірчих взаємин із оточуючими людьми, уникнути згубного впливу стресу.
Результати розвинутого емоційного інтелекту
- Краще розуміння себе.
Розуміти джерело та характер своїх почуттів – бажання, яке знайоме кожному. Нажаль, нерідко ми плутаємо тривогу з панікою чи злістю, а роздратування зі злістю. Розвиток емоційного інтелекту допоможе краще розуміти емоційну ситуацію як усередині вас, так і навколо. Наприклад, вчасно закінчувати безглузду суперечку, відмовлятися від недоречного навантаження тощо.
- Поліпшена саморегуляція.
Сюди входить розуміння своєї поведінки, помилок, уміння не повторювати їх наступного разу. Високий EQ, покращуючи самоконтроль, допомагає бути більш відповідальною людиною, дотримуватися обіцянок та домовленостей.
- Стабільна та сильна мотивація.
Високий EQ дозволяє краще, швидше та продуктивніше вчитися, переносити труднощі з позитивним настроєм та аналізувати особисті помилки. Вільний час у такої людини завжди зайнятий корисними речами.
- Адекватні та здорові соціальні відносини.
Емоційний інтелект допомагає краще розуміти людей та взаємодіяти з ними. Це складається з тверезої оцінки сил і можливостей оточуючих, вміння утримуватися від впливу з боку інших, не потрапляти у заручники до особистих емоцій та їх проявів із чужого боку.
Як перевірити емоційний інтелект у себе?
Найбільш популярною та надійною вважається методика Холла, в основі якої 30 питань визначення стану базових характеристик EI. Цей тест є у вільному доступі до інтернету.
Як розвинути емоційний інтелект
- Не розділяти емоції на «погані» та «хороші».
Прислухайтеся до почуттів, які охоплюють вас у той чи інший момент. Подумайте, що могло їх викликати. Оцінювання емоцій навпаки знецінює їх і не дозволяє повністю зрозуміти, що саме ви відчуваєте.
- Вести щоденник емоцій.
Щодня записуйте що та коли ви відчували, описуйте оточуючу обстановку. Буквально через місяць вам стане легше розуміти себе та механізм виникнення ваших емоцій.
- Помічати емоції у книгах, фільмах чи музиці.
Буває таке, що при перегляді фільму ви помічаєте, як хтось із героїв каже фразу, яка описує саме те, що ви відчуваєте у цей момент? Це цілком нормально. Як і ситуація, коли якась пісня чи монолог книжкового героя йдуть урозріз із вашим світовідчуттям. Такі ситуації дозволяють краще та ширше відчувати свій внутрішній і зовнішній світ.
- Не піддаватися впливу поганого настрою.
У поганого настрою є одна підступна властивість: як тільки він настає, здається, що все життя втрачає сенс і немає жодного просвіту. Насправді занепад емоцій — це лише «хмара», яка за належних зусиль з вашого боку може швидко пролетіти повз. Знову ж таки, у цьому допоможе аналіз причин цього стану.
- Зрозуміти, як ваше тіло реагує на стрес.
Критичні ситуації та емоційне навантаження відображаються на роботі всього організму. Навчіться зчитувати його сигнали, і ви краще розумітимете, коли необхідно зробити паузу і відновити сили.
- Також у розвитку емоційного інтелекту допомагає медитація та різні вправи на тренування самоусвідомленості.
Деякі помилки батьків
Довгий час батьки по всьому світу ретельно стежили за успіхами своїх дітей у навчанні та зовсім забували про емоційне виховання. Стереотипи теж заважають правильно сприймати почуття. Напевно, багатьом хлопчикам забороняли плакати, а дівчаткам говорили, що їм не можна злитися.
Психолог Джон Готман виділяє три типи батьків, які неправильно поводяться з дитячими емоціями:
- Батьки, які відкидають емоції. Вони роблять вигляд, що переживання дитини – це дрібниця, намагаються відвернути дітей від них.
- Батьки, які не схвалюють емоцій. Вони сприймають негативні емоції як неправильні і часто карають дітей за них.
- Батьки, які не втручаються. Вони бачать дитячі емоції, але не знають, як допомогти дітям, тому роблять вигляд, що нічого не відбувається.
Такі підходи не дозволять дитині правильно оцінювати свої і чужі емоції. Психологи, які вивчають розвиток емоційного інтелекту, виділяють кілька золотих правил виховання, яких варто дотримуватися.
Чого не потрібно робити батькам
- Говорити дитині, щоб ви зробили на її місці або що їй потрібно відчувати, наприклад: «Ти засмутився, а я б на твоєму місці раділа».
- Карати дитину за прояв почуттів.
- Залишатися осторонь, коли дитині погано.
- Намагатися поставити себе на місце дитини. Вам може здатися, що її проблема є необґрунтованою. Пам’ятайте, що ви сприймаєте світ по-іншому. Дитині не варто бачити ваше несерйозне ставлення до її проблеми.
- Говорити дитині, що її проблема знайома всьому світу, а деяким людям гірше ведеться на світі.
Подібні дії знецінюють і ображають проблему дитини та її почуття.
Що потрібно робити батькам
- Якщо дитина зробила щось небажане, дайте коментар вчинку і ваших почуттів. Наприклад: «Я хвилююся, коли ти не піднімаєш слухавки» замість: «Ти жахливо себе поводиш».
- Покажіть зацікавленість в проблемах дитини і беззастережну підтримку . Постарайтеся знайти приводи, щоб похвалити його, а не те, за що можна насварити.
- Намагайтеся зрозуміти, яку емоцію відчуває дитина. Пам’ятайте, що у дитини не такий багатий словниковий запас і життєвий досвід. Вона може просто не розуміти, що саме ЇЇ засмучує. Тому питання: «Що трапилося?», може залишитися без відповіді. Краще вистежити ґрунт навідними питаннями: «Ти не сильно втомився?», «Я бачу, що тобі погано, може, тебе образив однокласник?». Вислухайте відповідь дитини і допоможіть їй описати словами свої почуття .
- Обговоріть з дитиною, як можна вирішити її проблему зараз і що можна зробити, якщо вона повториться.
Подібні дії допоможуть батькам вибудувати з дітьми теплі й близькі стосунки. Але пам’ятайте, що в підлітковому віці діти проходять складний період становлення і гормональних змін. У цей час не варто занадто нав’язувати їм свою допомогу. Тим більше, не варто без її прохання лізти в їх особисте життя – читати листування і щоденники. Так, ви можете зруйнувати довіру.
Розуміння теми емоцій також важливе і для вчителя. Не можна не погодитися, що емоційний стан вчителя впливає на якість проведення занять, на спілкування з учнями, їх батьками та колегами. А також обізнаність в темі емоцій дозволяє уникнути такого неприємного стану, як професійне (емоційне) вигорання. Адже педагоги – одні з перших в рейтингу професій, які мають швидке вигорання. Тому хочеться побажати вчителям комфортного емоційного стану, задоволення і приємного спілкування з іншими учасниками навчального процесу.
Підготувала: практичний психолог
НВК: ЗОШ І ступеня – ДНЗ
Бабкова Яна Володимирівна