Розвиток пам’яті у молодших школярів

Прийом “Візуалізація”

 Візуалізація – це прийом, за якого для посилення запам’ятовування уявляють фізичний вплив подій, явищ та об’єктів на відчуття (зір, слух, нюх, дотик, термочутливість, рівновагу, орієнтування, кінестезію), що надає відчуття максимальної реальності цієї події.

Діти найкраще запам’ятовують, проживаючи події. Враження, отримані від усвідомлення своєї присутності і проживання певних подій, передбачають високу концентрацію уваги й дають змогу мозкові інтенсивніше засвоювати інформацію.

Прийом “Піктограми”

 Піктограми – маленькі прості малюночки чи значки, у яких виділяються суттєві ознаки предмета або поняття. Цей прийом можна використовувати не лише для розвитку мовної активності. “Намалювати” вірш – це весело й незвично, а отже – ефективно!

Правила:

  • зображуємо схематично кожне слово окремо;
  • мінімум кольорових картинок, що полегшує обробку інформації мозком;
  • короткі або службові слова можна прописувати, позначати розділові знаки;
  • до піктограм дій краще додавати стрілочки – вектори;
  • зображуємо перший варіант із запропонованих дітьми – він, як правило, запам’ятовується найкраще.

Якщо запропонувати дітям створений кимось раніше ряд піктограм, то ефекту не буде. Головна умова – “прожити” вірш, створити власний малюнок.

 “Їжте слона частинами”

 Подумайте: чому сім раз відміряй – а раз відріж? А не п’ять чи десять? Чому перш ніж відрізати, треба сім раз відміряти, і чому саме семеро одного не чекають? А ще були сім давньогрецьких мудреців, сім чудес світу. Та й сім днів тижня навряд чи випадковість…

Психологи розшифрували секрет магічної сімки. Виявляється, таким є середній об’єм нашої оперативної пам’яті – за одночасного сприйняття вона здатна втримати близько семи об’єктів: облич, предметів, слів, фраз, параграфів – будь-чого. Причому легше запам’ятовуються перший та останній елементи ряду. Якщо ж порція для запам’ятовування виявиться більше цієї норми, тоді на неї ви витратите набагато більше часу, аніж під час посильної і ритмічної роботи.

Семантичне оброблення інформації

 Цей активний процес передбачає використання молодшими школярами логічного висновку для реконструкції події замість простого відтворення наявної в пам’яті інформації. З цією метою їм пропонують, наприклад, запам’ятати речення типу: “її подруга підмітала у класі”, а потім запитують, чи був у подруги віник. Діти 10-11 років логічним шляхом доходять висновку про наявність віника, а 7-річні ще не можуть сказати нічого певного, посилаючись на відсутність інформації.

Гра «Розкажи, що трапилось»

Запропонуйте дитині якомога детальніше описати події власного вчорашнього дня. Якщо виникнуть труднощі, необхідно зайнятися чимось іншим, а через 20-30 хвилин спробувати згадати ще раз.

 Гра «Перевертиці»

Дорослий зачитує 1-3 складові слова, а дитині необхідно повторити їх, вимовляючи навпаки. Наприклад: сон – нос, бар – раб, село – олес і т.д. Якщо з цим завданням дитина легко впорається, необхідно ускладнити слова.

Гра «Фотоапарат»

Дорослий демонструє протягом 3-5 секунд низку простих геометричних фігур. Дитина намагається запам’ятати їх, «сфотографувати». Після цього дитина відтворює на аркуші це по пам’яті. Для ускладнення вправи кількість фігур можна збільшувати, а також змінювати їх на інші знайомі для дітей об’єкти.

Вправа «Запам’ятай слова»

Дорослий зачитує прості слова (ліс, рука, око, м’яч, тощо) з інтервалом в 1 секунду. Дитині необхідно відтворити почуте. У нормі дитина запам’ятовує 7-10 слів після четвертого-п’ятого повторення.

Підготувала:

практичний психолог

НВК: ЗОШ І ступеня – ДНЗ,

Бабкова Яна Володимирівна

 

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *