РЕКОМЕНДАЦІЇ СУМСЬКОГО ОІППО ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В ПЕРІОД ОГОЛОШЕННЯ КАРАНТИНУ
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19» та з метою запобігання поширенню по території України коронавірусу COVID-19 у період з 12 березня по 3 квітня 2020 року на всій території України установлено карантин (терміни карантину можуть змінитися в залежності від епідеміологічної ситуації в Україні), який передбачає заборону відвідування закладів освіти усіх типів та форм навчання, проведення масових заходів.
Міністерство освіти і науки України у своєму листі від 11.03.2020 №1/9-154 надає рекомендації керівникам закладів освіти усіх типів і форм власності щодо організації освітнього процесу в умовах карантину, в якому зазначено, що карантин запроваджується в усіх закладах освіти незалежно від форми власності та сфери управління: дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої, післядипломної освіти та рекомендовано МОН України закладам освіти:
- відмовитись від проведення та участі в масових заходах у приміщеннях та на території закладів освіти, зокрема пробного зовнішнього незалежного оцінювання, олімпіад, змагань, конкурсів, виставок тощо;
- не направляти здобувачів освіти та співробітників закладів до країн із високим ступенем ризику зараження;
- інформувати здобувачів освіти та співробітників закладів щодо того, як запобігти поширенню хвороби та дій у випадку захворювання;
- розробити заходи щодо проведення занять за допомогою дистанційних технологій та щодо відпрацювання занять відповідно до навчальних планів після нормалізації епідемічної ситуації;
- розробити заходи щодо часткового переведення працівників на дистанційну форму роботи;
- забезпечити профілактичні заходи, які попередять масове розповсюдження гострої респіраторної хвороби, спричиненої коронавірусом, гострих респіраторних інфекцій;
- виконувати рішення тимчасових обласних протиепідемічних комісій;
- обмежити проведення запланованих нарад, експертиз тощо до нормалізації епідемічної ситуації.
Для ефективної організації навчання здобувачів освіти закладів освіти в умовах обмеження освітнього процесу рекомендуємо використовувати форми дистанційного навчання (організація та реалізація освітнього процесу, за якого його учасники (об’єкт і суб’єкт навчання) здійснюють навчальну взаємодію екстериторіально за допомогою різних інструментів:
- електронної пошти (передавання текстів, графіків, аудіо та відео файлів);
- Viber (створення закритих груп, виконная однакових завдань, розв’язання навчальних проблем, обмін інформацією);
- блогів (форма спілкування, сприяє розвитку мовленнєвих навичок);
- форумів (форма спілкування, у т.ч. дистанційного, за наявності модератора);
- чатів (засіб оперативного спілкування; різновиди: текстовий, голосовий, аудіовідеочат та ін.);
- відеоуроків (класно-урочна форма навчання в online режимі; MozaBook);
- веб-сервісів (додатки Google, середовище Classroom);
- електронних, інтерактивних, мультимедійних, підручників, посібників (колективна їх розробка засобами Learning Apps; електронні версії підручників (https://www.ed-era.com/books/, http://kmmedia.com.ua/ books/,https://e-pidruchnyky.net/);
- віртуальних екскурсій (лабораторії, у т.ч. цифрові (https://dixi.education/), практикуми, бібліотеки, школи, вікторини (Quizizz);
- гіпермаркетів знань (сторінками Вікіпедії);
- студій онлайн-освіти Educational Era (https://www.ed-era.com/);
- тесторіумів (OnlineTest Pad);
- відеоконференцій (конференції реального часу в online режимі, дозволяють проводити заняття у «віддалених класах» із використанням унаочнення) тощо.
РЕКОМЕНДАЦІЇ КЕРІВНИКАМ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПРОЦЕСУ НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ НА ПЕРІОД ЗАПРОВАДЖЕННЯ КАРАНТИНУ
11 березня 2020 року Кабінет Міністрів України ухвалив рішення щодо впровадження карантину для усіх типів закладів освіти, з метою недопущення поширення коронавірусу COVID-19.
Керівникам закладів загальної середньої освіти в організації процесу навчання на період карантину рекомендуємо:
- Керуватися методичними рекомендаціями, поданими в листі Міністерства освіти і науки України від 11.03.2020 №1/9-154.
- На період карантину організувати проведення навчальних занять з учнями за допомогою дистанційних технологій. Порядок організації дистанційного навчання врегульовано Положенням про дистанційне навчання (наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 № 466 «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» (зі змінами).
- В організації процесу навчання учнів у режимі карантину не допускати порушення педагогами санітарних вимог щодо тривалості роботи учнів за комп’ютером (Державні санітарні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, ДСанПіН 5.5.2.008-01, затверджені постановою Головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63).
- Після нормалізації епідемічної ситуації забезпечити відпрацювання занять відповідно до навчальних планів. Зміни в режимі роботи закладу освіти щодо тривалості 2019-2020 навчального року, порядок відпрацювання навчальних занять затвердити наказом по закладу на підставі рішення педагогічної ради.
- Щодо заповнення класних журналів 5-11(12)-х, рекомендуємо керуватися наказом Міністерства освіти і науки України від 03.06.2008 № 496 «Про затвердження Інструкції з ведення класного журналу учнів 5-11-(12)-х класів загальноосвітніх навчальних закладів».
- З метою ефективної організації процесу навчання учнів з використанням дистанційних технологій, рекомендуємо користуватися інформативно-методичними матеріалами сайтів «Нова українська школа», «Освіторія», зокрема: http://bit.ly/33gvrfD;
https://nus.org.ua/view/dystantsijne-navchannya-pid-chas-karantynu-plan-dij-dlya-shkil-batkiv-i-mon/;
- Зважаючи на актуальність загрози погіршення епідеміологічної ситуації в Україні та з метою зниження ризиків поширення коронавірусної інфекції COVID-19, рекомендуємо суворо дотримуватися правил особистої безпеки та гігієни.
- Для отримання оперативної відповіді щодо стану ситуації зараження вірусом COVID-19 в Україні, рекомендуємо звертатися на Telegram-бот, Telegram-канал «Коронавірус_інфо». Актуальну та корисну інформацію про коронавірус можна отримати за посиланнями:
www.prostir.ua;
www.ukrinform.ua;
www.covid19.com.ua;
www.phc.org.ua›kontrol-zakhvoryuvan;
www.moz.gov.ua›koronavirus-2019-ncov;
www.moz.gov.ua›article›news›operativna-inf.;
www.twitter.com›koronavirus;
www.life.pravda.com.ua;
www.ukrinform.ua;
www.bsmu.edu.ua;
www.mon.gov.ua;
www.uk.wikipedia.org;
www.ua.112.ua.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
У ЗАКЛАДАХ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Для ефективної організації запобіганню поширення по території України коронавірусу COVID-19 в умовах обмеження освітнього процесу, рекомендуємо використовувати з родинами вихованців закладів дошкільної освіти форми дистанційної взаємодії: електронна пошта, Viber, форуми, чати, веб-сервіси тощо.
Організація роботи:
проведіть роз’яснювальну роботу з персоналом щодо індивідуальних профілактичних заходів профілактики та реагування на виявлення симптомів серед працівників;
роздрукуйте та/або оновіть інформаційні постери та нагадування персоналу про важливість та техніку миття рук та/або обробку
рук спиртовмісними антисептиками;
не допускайте працівників, які мають ознаки респіраторних
захворювань до роботи та обслуговування громадян;
передбачте можливості дистанційної роботи та/або компенсації
працівникам, які вимушені залишитися вдома в умовах самоізоляції при
виникненні симптомів респіраторних хвороб та підвищеної температури;
мінімізуйте кількість працівників, які контактують з клієнтами/відвідувачами, впровадьте дистанційне консультування/надання
послуг та/або надання послуг за принципом «єдиного вікна» там, де це
можливо;
максимально використовуйте можливості телекомунікації та
дистанційної роботи, особливо для працівників, які витрачають тривалий
час на шлях до роботи громадським транспортом та/або мають хронічні
захворювання;
забезпечте та контролюйте постійну наявність рідкого мила,
одноразових паперових рушників, спиртовмісних антисептичних засобів як
для персоналу, так і для відвідувачів/клієнтів;
сплануйте та забезпечте наявність медичних масок для
використання особами, в яких починають розвиватися симптоми
респіраторних захворювань, таких як нежить або кашель, та проведіть
відповідне навчання з їх правильного використання та знешкодження;
оновіть контактну інформацію щодо закладів охорони
здоров’я, які надають медичну допомогу при інфекційних хворобах,
використовуйте її в роботі та поширюйте серед працівників.
Прибирання
забезпечте вологе прибирання з використанням миючих та
дезінфекційних (в кінці зміни) засобів і провітрювання не рідше, ніж кожні
3 години та після закінчення робочого дня/зміни, а для місць підвищеної
прохідності, загального масового користування або проведення публічних
заходів не рідше, ніж кожні 2 години;
проводьте ретельне прибирання і обробку поверхонь, місць
контакту рук працівників і відвідувачів/клієнтів (ручки дверей, місця
сидіння, раковини, столик, кухонні покриття, переговорні кімнати,
конференц-зали, спортивні та розважальні кімнати тощо) спиртовмісними
дезінфекційними засобами з мінімальним терміном експозиції;
забезпечте наявність одноразових серветок та/або серветок зі
спритвмісним антисептиком в місцях спільного користування (наприклад,
офісних кухнях), для самостійного витирання поверхонь працівниками
перед використанням.
Основні профілактичні індивідуальні заходи
До основних індивідуальних профілактичних заходів належать:
гігієна рук – часте миття з рідким милом або обробка
спиртовмісними антисептиками не рідше ніж раз на 3 години, та після
кожного контакту з тваринами, відвідування громадських місць,
використання туалету, прибирання, перед приготуванням їжі тощо;
гігієна кашлю – прикриття роту та носа при кашлі та чханні
зігнутою рукою в лікті або одноразовою серветкою, яку необхідно
знешкоджувати відразу після використання;
утримання від контактів з особами, що мають симптоми
респіраторних захворювань – кашель, лихоманка, ломота в тілі, або
збереження обов’язкової дистанції та обмеження часу при контакті (не
менше 1 метра);
утримання від дотиків обличчя руками;
у разі виникнення симптомів захворювання, таких як
лихоманка, кашель, ломота в тілі тощо, слід залишитися вдома та
утриматись від відвідування місць скупчень людей;
використання медичної маски лише за наявності респіраторних
симптомів, перечислених вище, її своєчасна заміна (кожні 3 години або
негайно після забруднення) з подальшим знешкодженням та миттям рук з
милом або обробкою рук спиртовмісним антисептиком відразу після
знімання маски.
Для отримання актуальної інформації, рекомендацій щодо
планування та організації роботи та донесення її до працівників,
користуйтесь надійними джерелами: https://www.who.int/emergencies/diseases/ novel-coronavirus-2019/advice-for-public, https://phc.org.ua/, https://moz.gov.ua/.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Уміти ефективно працювати на відстані, добре розумітися на технологіях та бути медіаграмотним – надважливі навички ХХІ століття. Зараз перед кожним учителем України постало випробування, як відпрацювати ці навички разом з учнями в реальному часі під час дистанційного навчання.
На період карантину рекомендуємо вибрати найзручніший інструмент взаємодії з учнями. Одним із інструментів взаємодії учнів є навчання за інтерактивними завданнями у період карантину. Пропонуємо роботу у програмі Edugames, яка містить 16 000 завдань з кожної теми програми початкової школи. Під час карантину учителі початкової школи можуть безкоштовно отримати доступ до «Smart-кейсу вчителя», щоб організувати дистанційну роботу свого класу. Усі завдання інтерактивні, програма миттєво перевіряє відповіді – і учні відразу можуть дізнатися, які завдання виконали правильно, а де припустилися помилки. Більше про програму – на сайті http://edugames.rozumniki.ua/.
Google Classroom — безкоштовний сервіс, яким може скористатися кожен, хто має обліковий запис у Google. Учитель входить у систему та створює свій «Клас», де кожен учитель-предметник буде публікувати навчальні матеріали, давати завдання учням та спілкуватися з ними. Посилання на свій «Клас» треба розіслати всім учням. Якщо діти користуватимуться платформою з телефону, мають завантажити на мобільний однойменний застосунок.
Рекомендуємо звернути увагу на спільноту Classtime в Україні, яка підтримує вчителів та заклади освіти, на діяльність яких впливає Coronavirus / COVID-19. Спільнота надає безкоштовний доступ до Classtime Преміум на час карантину. Classtime активно підтримує вчителів, щоб зробити домашнє навчання привабливим та ефективним для учнів будь-якого віку. Конкретно, це:
1) проведення вебінарів для професійного розвитку та опрацювання сценаріїв дистанційного навчання;
2) практичні приклади та поради щодо використання Classtime для віртуального навчання (у поєднанні з іншими технологіями, такими як Skype, Google Classroom тощо);
3) безкоштовний доступ до функцій Classtime Преміум для вчителів індивідуально та цілих шкіл у період закриття школи через коронавірус / COVID-19.
Для роботи з відповідним ресурсом потрібно заповнити форму: https://forms.gle/bvEVtv44svaMHdoc8 та чекати на наступні кроки. Доступ надається кожному вчителю, хто заповнив цю форму – тобто всі колеги мають заповнити її окремо. Classtime може допомогти вчителям включати учнів в процес дистанційно. Дізнатись більше про конкретні сценарії використання можна за посиланням: https://bit.ly/39KzByS
Чим більше ігрових елементів та квестів буде у ваших матеріалах, тим більше шансів, що учні не просто виконають домашнє завдання, а й активно включаться до вивчення теми.
Дистанційне навчання – це найкраща можливість об’єднати учнів у команди та надавати їм групові завдання. Крім того, це спрощує етап підготовки завдань й дозволяє максимально розкрити творчий потенціал школярів
Може здаватися, що дистанційне навчання в сучасному світі дуже легко налаштувати. Скидаєш посилання на книжки, завдання у месенджер і збираєш відповіді. Проте, одним з важливих аспектів взаємодії під час навчання є живе спілкування, споглядання та слухання. Тому, практикуйте вихід в прямі ефіри для пояснення теми, аналізу завдань та дискусії з учнями хоча б раз на 2-3 дні. До процесу можна й потрібно долучати батьків.
Не варто використовувати для комунікації з учнями соцмережі чи платформи, які не є значно популярними серед школярів. За даними дослідження Інвестиційного банку Piper Jaffray 45% представників покоління Z найчастіше користуються Snapchat, 26% надають перевагу Instagram, а третє місце зайняв Twitter. Facebook втратив свою популярність, у порівнянні з попередніми опитуваннями. Цією мережею активно користується лише 8% молодих користувачів. Якщо ж ви плануєте використовувати спеціальну платформу для дистанційного навчання, то обов’язково надішліть учням покрокову інструкцію з реєстрації та специфіки її використання.
Методичні рекомендації щодо забезпечення
проведення навчальних занять в період карантину
за допомогою дистанційних технологій у початковій школі
11 березня 2020 року Кабінет міністрів України на своєму засіданні ухвалив рішення щодо запровадження карантину для всіх типів закладів освіти до 03 квітня 2020 року. Міністерство освіти і науки України (лист від 11.03.2020 року № 1/9-154) рекомендує розробити заходи щодо забезпечення проведення навчальних занять за допомогою дистанційних технологій.
Рекомендуємо врахувати нормативно-правову базу:
- ст. 9 Закону України «Про освіту» п. 4 «Дистанційна форма здобуття освіти – це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій»;
- ст. 15 Закону України «Про загальну середню освіту» п. 2 «Освітня програма закладу освіти має містити ….форми організації освітнього процесу…»;
- наказ МОНУ від 23 квітня 2019 року № 536 «Про затвердження Положення про інституційну форму здобуття загальної середньої освіти» https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/64866/
Надаємо орієнтовний перелік платформ для школярів, учителів, студентів і батьків, де розміщено матеріали щодо проведення навчальних занять за допомогою дистанційних технологій.
▪Prometheus https://prometheus.org.ua/
▪EdEra https://www.ed-era.com/
▪edX https://www.edx.org/
▪Coursera https://www.coursera.org/
▪Matific https://www.matific.com/ua/uk/home/
▪Khan Academy https://www.khanacademy.org/
▪Доступна освіта https://dostupnaosvita.com.ua/
▪iLearn https://ilearn.org.ua/
▪Be Smart https://besmart.study/
▪Відкритий Університет Майдану https://vum.org.ua/
▪Codecademy https://www.codecademy.com/
▪Duolingo https://uk.duolingo.com/
▪Lingva.Skills https://lingva.ua/
▪Hogwarts is here http://www.hogwartsishere.com/
Завдання для молодших школярів на період карантину https://osvita.ua/school/70759/ допоможуть розвинути навички аналітичного, логічного та творчого мислення дитини, а також сприятимуть формуванню у дітей позитивного ставлення до навчання, вихованню впевненості у собі та своїх освітніх можливостях, що є важливою запорукою всебічного розвитку дитини.
№
з/п |
Назва предмета | Посилання на матеріали |
Початкова освіта | ||
1. | Практичні завдання учнів для 1 класу | https://childdevelop.com.ua/worksheets/8390/ |
2. | Практичні завдання для учнів 2 класу | https://childdevelop.com.ua/worksheets/9034/ |
3. | Практичні завдання для учнів 3 класу | https://childdevelop.com.ua/worksheets/8988/ |
4. | Практичні завдання для учнів 4 класу | https://childdevelop.com.ua/worksheets/9011/ |
На період карантину відкрито безкоштовний тестовий доступ до всіх завдань за шкільною програмою 1-4 класів з української мови та математики ТМ «Розумники» https://www.facebook.com/475954642576840/posts/1477700499068911/
Окремі предмети початкової школи можна знайти за посиланням: https://miyklas.com.ua/p?fbclid=IwAR0M-jUkpSvR_NNC1LWDhphGroTyyMI96GY39SMukuJqZ23JTf65r7-mk_4
Також рекомендуємо педагогам:
- опрацювати матеріали за посиланням
https://www.youtube.com/playlist?list=PLYChBsEINueJkS2ugCpeP_9C_yITX7Y5X
- опрацювати статтю «Дистанційне навчання: як організувати?» https://www.facebook.com/groups/ict.in.ua/permalink/3120045768019353/
Звертаємо увагу на те, що Департаментом освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації 13 березня 2020 року проведено відеоселекторну нараду з керівниками органів управління освітою, закладів професійної (професійно-технічної) освіти, інтернатних закладів з питань забезпечення проведення навчальних занять з учнями під час запровадження карантину в закладах освіти.
https://www.facebook.com/100388274104285/photos/a.101009540708825/435616857248090/?type=3&theater