Pежим надзвичайної ситуації

Що таке надзвичайна ситуація?

Відповідно до нього, надзвичайна ситуація — це обстановка на окремій території (або суб’єкті господарювання, водному об’єкті тощо), яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення.

Її причинами можуть бути катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія (повальна хвороба тварин), епіфітотія (поширення інфекційних захворювань рослин на великій території), застосування засобів ураження або інші небезпечні події.

Як правило, такі обставини призводять до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті (або здійснення там господарської діяльності).

Вочевидь, нині причиною введення надзвичайної ситуації в Україні є пандемія коронавірусу і спалах COVID-19 в Україні.

Надзвичайні ситуації можуть бути чотирьох видів: техногенного або природного характеру, соціальні або військові.

А залежно від наслідків ситуації та ресурсів, які необхідні для її ліквідації, в Україні виділяють чотири рівні надзвичайних ситуацій:

  • державний (саме його оголосили в Україні – прим. ред.);
  • регіональний;
  • місцевий;
  • на окремих об’єктах.

Навіщо її оголошують і кого стосується такий режим?

Такий захід передбачений для того, щоб служби цивільного захисту населення могли працювати в спеціальному посиленому режимі. Йдеться про посилення координації всіх служб, залучених для протидії епідемії COVID-19.

«Це також допоможе закріпити кроки, які будуть здійснювати на регулярній основі, щоб протидіяти поширенню хвороби», — пояснив Кабмін у спеціальній інфографіці, яка роз’яснює введений режим надзвичайної ситуації.

Серед таких можливих кроків:

  • посилення охорони громадського порядку;
  • інформування громадян;
  • дезінфекція об’єктів і територій;
  • санітарно-гігієнічні протиепідемічні заходи.

В уряді окремо відзначили, що надзвичайна ситуація НЕ передбачає втручання держави в управління приватними компаніями чи обмеження прав і свобод українців.

До служб цивільного захисту — а саме їх високої мобілізації насамперед стосується режим надзвичайної ситуації – належать:

  • служба зв’язку та оповіщення (для сповіщення населення про загрозу стихійного лиха, аварій, катастроф і інших надзвичайних ситуацій, а також для підтримання зв’язку);
  • служба охорони громадського порядку (для підтримання порядку, охорони громадської власності та особистого майна громадян в мирний і воєнний час);
  • протипожежна служба (для профілактики, локалізування і гасіння пожеж);
  • медична служба (для надання медичної допомоги ураженим і проведення санітарно-гігієнічних, профілактичних заходів);
  • інженерна служба (для забезпечення побудови захисних споруд);
  • комунально-технічна служба (для ліквідації аварій на спорудах комунального господарства);
  • технічна служба (для організації та здійснення технічно правильного обслуговування, експлуатації та ремонту техніки і приладів);
  • транспортна служба (для забезпечення всіх видів перевезень в інтересах цивільного захисту населення);
  • служба енергопостачання (для забезпечення постачання електроенергією об’єктів і транспорту, ліквідації аварій на електромагістралях);
  • служба санітарної обробки (для проведення санітарної обробки населення, знезаражування територій, споруд, техніки, транспорту);
  • служба продовольчого постачання (для забезпечення населення продуктами харчування, предметами першої необхідності);
  • служба матеріально-технічного постачання;
  • служба сховищ та укриттів (для забезпечення сховищ і підтримання їх в постійній готовності).

Чому важливо не плутати надзвичайну ситуацію та надзвичайний стан

  • Головна відмінність — при введенні надзвичайного стану права громадян в Україні обмежуються. А при надзвичайній ситуації таких обмежень немає.
  • Крім того, поняття надзвичайної ситуації визначає Кодекс цивільного захисту України, тоді як режим надзвичайного стану регулює Конституція України та Закон України про правовий режим надзвичайного стану.
  • Надзвичайний стан може запровадити тільки Верховна Рада з подачі президента України, тоді як оголосити надзвичайну ситуацію в країні має право Кабмін.
  • Режим надзвичайного стану, згідно із законодавством, можуть запровадити на всій території України не більше ніж на 30 діб, а в окремих місцевостях — не більше ніж на 60 діб. Для надзвичайної ситуації таких тимчасових обмежень немає.

 

https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-perevedennya-yedinoyi-derzhavnoyi-sistemi-civilnogo-zahistu-u-rezhim-nadzvichajnoyi-situaciyi-338250320

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *